new_sus
Hand of diverse people connecting jigsaw puzzle. Concept of partnership and teamwork in business
Hand of diverse people connecting jigsaw puzzle. Concept of partnership and teamwork in business
previous arrow
next arrow

MiReBooks auf dem Markt!

Nach vielen Feinabstimmungen ist nun die erste Ausgabe von MiReBooks in gedruckter Form erhältlich. Diese Bücher werden die Bergbauausbildung auf ein höheres Niveau bringen, indem sie VR- und AR-Elemente in den Unterricht einbeziehen!

Projekt PRO-SLO in Action

Europa braucht mehr Experten, die die komplexen Fragen einer Social Licence to Operate (#SLO) beherrschen, da derzeit viele Rohstoffprojekte aufgrund heftigen öffentlichen Widerstands stark verzögert werden.
Koordiniert vom RIC Leoben Education Team wird eine Allianz von Experten zum Thema SLO aus Forschung, Universitäten und Industrie eine maßgeschneiderte Doktorandenschule konzipieren und durchführen, die sich an den Herausforderungen der Industrie orientiert und durch innovative Lehr-/Lernmethoden unterstützt wird.

Die erste Ausgabe der Doktorandenschule findet 2025, in drei Phasen, statt:

  1. Online-Phase (Virtuelle Woche: 3. bis 7. Februar 2025)
  2. Fallstudienphase (10. Februar bis 4. April 2025)
  3. Schule vor Ort (23. bis 27. Juni 2025, Vareš, Bosnien und Herzegowina)

Weitere Details unter: https://www.proslo.eu/

PROMISE – Master program „Sustainable Mineral Processing“

PROMISE ist ein internationaler 24-monatiger Joint Master’s Studiengang in Sustainable Mineral and Metal Processing Engineering, der auf eine nachhaltige Zukunft des Aufbereitungssektors abzielt. Bis zu 84 Erasmus-Mundus-Stipendien können vergeben werden, aufgeteilt auf vier Jahrgänge.

Bewerbungen für den dritten Jahrgang sind noch bis zum 31. Dezember 2023 möglich.

Das Programm eignet sich ideal für Bachelorabsolventen der Fachrichtungen Mineralaufbereitung, Bergbau, Metallurgie und Chemieingenieurwesen sowie anderer eng verwandter Studiengänge.
Das Programm bietet ein Vollstipendium in Höhe von 1400 EUR pro Monat und deckt zusätzlich alle Studiengebühren an den vier Partneruniversitäten ab: Universität Oulu (Finnland), Montanuniversität Leoben (Österreich), Universität Zagreb (Kroatien) und Universidad Técnica Federico Santa María (Chile).

Mehr Information auf: https://www.master-promise.eu/

Jetzt bewerben: https://www.master-promise.eu/how-to-apply/

Neues ERASMUS+Projekt „EdUp“

Das RIC freut sich, das von der TU Bergakademie Freiberg koordinierte ERASMUS+-Projekt „EdUp“ zu unterstützen, das darauf abzielt, ukrainischen Hochschulen in der gegenwärtig schwierigen Zeit digitale Kursinhalte und Curriculumsverbesserungen zu ermöglichen.
Mit EdUp werden wir die bereits bestehenden Unterstützungsaktivitäten ausbauen, die es ukrainischen Hochschulen ermöglichen, ihre Studienprogramme durch die Aufnahme digitaler Kurse von Partnern auf dem neuesten Stand zu halten und diese in ihre Lehre zu integrieren. Das Projekt wird eine digitale Plattform mit neuen Kursen anbieten, die bereits ermittelte Bedürfnisse abdecken, und die Möglichkeiten für UA-Partner zur Erstellung digitaler Kurse erweitern. Im Rahmen dieses Projekts wird das RIC / die Montanuniversität Leoben in den nächsten zwei Jahren eine Auswahl an Bildungskursen anbieten.

DIM ESEE – Innovation in Mineral Extraction Summer School

18. bis 20. Oktober 2023 in Dubrovnik/Kroatien

Möchten Sie die neuesten Trends im mechanischen Hartgesteinsabbau kennenlernen?

Dann kommen Sie mit uns im Oktober nach Dubrovnik! Dem Team des RIC gelang es, Experten von SANDVIK und EPIROC einzuladen, die ihre neueste Technologie präsentieren werden!

Außerdem werden Maschinen für den Einsatz in extrem niedriger Abbauhöhe von DOK-ING, innovative Spreng-Verfahren, sowie Einblicke in Forschungsprojekte rund um den Bergbau mit Robotern und Mikroorganismen vorgestellt.

Alle Informationen und die Möglichkeit zur Anmeldung finden Sie hier: https://dim-esee.eu/

RM@Schools ESEE

Duration: 01/2020 – 12/2022

RM@Schools-ESEE focusses on an innovative programme to make science education and careers in RM attractive for young students, especially in the ESEE region. It is in line with RM@Schools 3.0, the flasgship programme for EIT Raw Materials and will share tools and activities with the latter. An active learning approach will be proposed to schools by RM Ambassadors (experts in some RM-related issues and trained teachers) by involving students in experiments with RM-related hands-on educational kits, in excursions to industries, and in science dissemination activities. The students will be asked to become Young RM Ambassadors themselves (science communicators) by creating dissemination products and/or collaborating with ewxperts during public events. All the produced materials and the best communication materials realised by students will be accessible online to be shared with a wider public.
New hands-on tools for supporting experimental activities at school will be set up and developed as well as successful educational tools realised in other projects will be used in the RM@Schools-ESEE network to share common benefits. Finally, some career orienting actions will be performed both at European and local level. International RM@Schools Summer Camps for the most motivated and interested students from all the partners’countries will be organised as well as local Career Orientation Days where RM@Schools students will interact directly with universities and companies to obtain information on job opportunities in the different sectors.

Partner: Montanuniversität Leoben (RIC Leoben, Lead), AGH University of Science and Technology, Consiglio Nazionale delle Ricerche, Foundation myclimate, Geological Survey of Sweden, National Technical University of Athens, Technical University of Kosice, Technische Universität Wien, Technische Universität Bergakademie Freiberg, University of Miskolc, University of Zagreb

DSM-School

EIT International Summer School “From dreging to deep-sea mining”

Duration: 01/2020 – 12/2022

Striving for independence from the import of Critical Raw Materials, the EU has made considerable investments towards reaching marine mineral resources. A European deep-sea mining industry would have a potential of creating a hundreds-billion market and thousands of new jobs. The current knowledge about deep-sea mining and particularly about the impact of mining activities on the marine environment is quite diversified and often contradictory. This is not conducive to the acceptance of seabed mining by society due to the absence of a clear and holistic picture of seabed mining and its possible environmental footprint.
The DSM-School project is aiming to become a platform for the elaboration and dissemination of knowledge in deep-sea mining to increase awareness of wider society on state-of-the-art mining technologies, recent investigations on the environmental impact of seabed mining activities, marine mineral resources, as well as economic, political, social and legislative aspects. The project will reach the wider society with communication tools such as a two-week summer school organized in Germany, the Netherlands and Norway, the Internet, and public events.

https://www.ntnu.edu/igp/dsm-summer-school

Partner: Montanuniversität Leoben (Chair of Mining Engineering and Mineral Economics), Bundesanstalt für Geowissenschaften und Rohstoffe, IHC Mining B.V., Norwegian University of Science and Technology, STICHTING NEDERLANDSE WETENSCHAPPELIIJK ONDERZOEK INSTITUTEN, Technische Universität Bergakademie Freiberg, Delft University of Technology

MiReBooks

Mixed Reality Handbooks for Mining Education

Duration: 01/2019 – 12/2021

MiReBooks produces a series of Virtual & Augmented Reality based interactive mining handbooks as a new digital standard for higher mining education across Europe.

In the project “MiReBooks” a series of virtual and augmented reality-based (Mixed Reality, MR) interactive mining handbooks will be produced as a new digital standard for higher mining education throughout Europe. Many current challenges in mining education will be confronted in an innovative way, by combining classical paper-based teaching materials with MR materials and their transformation into pedagogically and didactically coherent MR handbooks for integrative classroom use. The approach will be used in the future also in other disciplines. With MiReBooks the way of teaching will change as instructors will be able to engage their students in a more effective way and offer them an enriched content repertoire as well as an increased comprehension opportunity.

The array of possible industrial mine environment examples that students can be immersed into becomes endless and thus the industry will receive graduates that are familiarized in-depth with a holistic view on the industrial context. Students will enter the job market skilled as digital natives and highly influence the way the industry will work and develop in this way in the future. Mixed Reality is certainly a most promising way to enable users to make the most of their learning experience and thus leverage the improvement of operational efficiencies and innovation.

Technically, the MiReBooks-assisted lectures will include Smartphones with a special App that allows the students to trigger additional information (3D images, videos) from augmented illustrations within the MiReBooks textbooks. In addition, with virtual reality goggles they will be able to immerse themselves into a virtual mining environment/3D-filmed sequence of a real mine process.

Montanuniversität Leoben (RIC Leoben, Lead), Epiroc Rock Drills, KGHM, LTU Business, Luleå University of Technology, LKAB, RWTH Aachen, Tallinn University of Technology, Technische Universität Graz, Technische Universität Bergakademie Freiberg, VTT – Technical Research Centre of Finland, Università degli Studi di Trento