new_raw_start
previous arrow
next arrow

MOSA: ERLEBEN, ENTDECKEN, ERFORSCHEN

Am 03. Juni wurde das neue Bildungsprojekt MOSA – kurz für Montanuni Outdoor Science Activities – feierlich eröffnet. Zahlreiche interessierte Besucherinnen, darunter sowohl Schülerinnen aus dem Bezirk Leoben, als auch Studierende und Mitarbeiter*innen der Montanuniversität, sind der Einladung zur Mitgestaltung gefolgt. Sie setzten gemeinsam entlang des neu angelegten Lehrpfads 1.600 Staudenpflanzen in einen mit Kohlenstoff angereicherten Boden.

MOSA steht für praxisnahes Lernen mit allen Sinnen in der freien Natur. Das Projekt bringt Forschung von der Universität direkt ins Gelände und zeigt auf spannende Art und Weise, wie die effektive Nutzung von Ressourcen gelingen kann. 

Durch Stationen entlang des neuen Lehrpfades, können Schüler*innen, Lehrende und die interessierte Öffentlichkeit interaktiv erleben, wie neue Technologien, Kreislaufwirtschaft, Biodiversität, Kohlenstoffanwendungen und regenerative Ressourcen ineinandergreifen. Auf der neu geschaffenen Fläche ermöglicht die Montanuni das aktive Begreifen unterschiedlicher Zukunftsszenarien und leistet damit auch einen wesentlichen Beitrag zur Umsetzung zukunftsfähiger Technologien. 

MiReBooks auf dem Markt!

Nach vielen Feinabstimmungen ist nun die erste Ausgabe von MiReBooks in gedruckter Form erhältlich. Diese Bücher werden die Bergbauausbildung auf ein höheres Niveau bringen, indem sie VR- und AR-Elemente in den Unterricht einbeziehen!

Projekt PRO-SLO in Action

Europa braucht mehr Experten, die die komplexen Fragen einer Social Licence to Operate (#SLO) beherrschen, da derzeit viele Rohstoffprojekte aufgrund heftigen öffentlichen Widerstands stark verzögert werden.
Koordiniert vom RIC Leoben Education Team wird eine Allianz von Experten zum Thema SLO aus Forschung, Universitäten und Industrie eine maßgeschneiderte Doktorandenschule konzipieren und durchführen, die sich an den Herausforderungen der Industrie orientiert und durch innovative Lehr-/Lernmethoden unterstützt wird.

Die erste Ausgabe der Doktorandenschule findet 2025, in drei Phasen, statt:

  1. Online-Phase (Virtuelle Woche: 3. bis 7. Februar 2025)
  2. Fallstudienphase (10. Februar bis 4. April 2025)
  3. Schule vor Ort (23. bis 27. Juni 2025, Vareš, Bosnien und Herzegowina)

Weitere Details unter: https://www.proslo.eu/

PROMISE – Master program „Sustainable Mineral Processing“

PROMISE ist ein internationaler 24-monatiger Joint Master’s Studiengang in Sustainable Mineral and Metal Processing Engineering, der auf eine nachhaltige Zukunft des Aufbereitungssektors abzielt. Bis zu 84 Erasmus-Mundus-Stipendien können vergeben werden, aufgeteilt auf vier Jahrgänge.

Bewerbungen für den dritten Jahrgang sind noch bis zum 31. Dezember 2023 möglich.

Das Programm eignet sich ideal für Bachelorabsolventen der Fachrichtungen Mineralaufbereitung, Bergbau, Metallurgie und Chemieingenieurwesen sowie anderer eng verwandter Studiengänge.
Das Programm bietet ein Vollstipendium in Höhe von 1400 EUR pro Monat und deckt zusätzlich alle Studiengebühren an den vier Partneruniversitäten ab: Universität Oulu (Finnland), Montanuniversität Leoben (Österreich), Universität Zagreb (Kroatien) und Universidad Técnica Federico Santa María (Chile).

Mehr Information auf: https://www.master-promise.eu/

Jetzt bewerben: https://www.master-promise.eu/how-to-apply/

DimESEE

Dubrovnik International ESEE Mining School

Duration: 04/2017 – 03/2025

The main objective of the project is knowledge transfer, as well as strengthening innovation capacities in the mining, recycling and waste management sectors. This is a lifelong learning project that will be implemented in close partnership with industry stakeholders in all project consortium countries.

During the years of project implementation, the following key topics were / are analyzed:
• 2017: Zero waste management
• 2018: Deep intelligent mining
• 2019: Small mining sites
• 2020: Recycling
• 2021: Innovation in Exploration
• 2022: Innovation in Orebody Characterization
• 2023: Innovation in Extraction
• 2024: Innovation in Ore Processing

The knowledge and skills gained at DIM aim at increasing the employability of mining engineers. In the long run, the programme will lead to an increase in sustainable mining and processing activities, which will result in economic growth and the creation of employment in respective countries.

DIM ESEE Website

Partner: Montanuniversität Leoben (RIC Leoben), University of Zagreb, Slovenian National Building and Civil Engineering Institute, Dnipro University of Technology (NMU Ukraine), University of Miskolc, Technical University of Kosice, AGH University of Science and Technology, University of Belgrade – Faculty of Mining & Geology (UNIBG-RGF), University of Mining and Geology St. Ivan Rilski (Sofia)

DigiEcoQuarry

Innovative digital sustainable aggregate systems

Duration: 06/221 – 05/2025

The European aggregates extractive industry is, by far, the biggest non-energy extractive industries in the EU (Eurostat 2017): 26000 estimated extraction sites:
81,26% of the total EU mining and quarrying sites, 3000 million ton extracted and supplied to the EU internal market, ~ 220000 persons directly employed. Hence the EU faces the need of sustainable and competitive future for European Raw Materials specially in the construction sector due to a greater anticipated demand for products linked to human well-being, health, safety and sustainability. DIGIECOQUARRY will exploit the aggregates industry´s great potential through a coordinated approach towards construction materials management with the final goal of reducing EU external supply dependency as well as leading an efficient use of resources.

DIGIECOQUARRY will develop systems, technology and processes for integrated digitisation and automation real-time process control, to be piloted in 5 EU quarries with the target of improving health and safety conditions for workers. The pilot campaigns will lead to improved efficiency of processes maximizing quarry resources and sustainable management of water, energy emissions, minimised environmental impact and expanding the EU aggregates and construction business. Coupling Artificial Intelligence approaches with cyber-physical systems and the Internet of Things concept, make Industry 4.0 approach possible and the smart sustainable extractive site a reality. All phases of the process, from extraction to the end user are covered by DIGIECOQUARRY, ensuring communication with policy makers, social acceptance activities and international cooperation with Colombia and South Africa to share knowledge and best practices. The development of innovative an Intelligent Quarrying System (IQS) will increase the sustainable supply of minerals for the construction sector as well as enabling the sustainable extraction of EU´s mineral resources in existing and new quarries.

MiReBooks

Mixed Reality Handbooks for Mining Education

Duration: 01/2019 – 12/2021

MiReBooks produces a series of Virtual & Augmented Reality based interactive mining handbooks as a new digital standard for higher mining education across Europe.

In the project “MiReBooks” a series of virtual and augmented reality-based (Mixed Reality, MR) interactive mining handbooks will be produced as a new digital standard for higher mining education throughout Europe. Many current challenges in mining education will be confronted in an innovative way, by combining classical paper-based teaching materials with MR materials and their transformation into pedagogically and didactically coherent MR handbooks for integrative classroom use. The approach will be used in the future also in other disciplines. With MiReBooks the way of teaching will change as instructors will be able to engage their students in a more effective way and offer them an enriched content repertoire as well as an increased comprehension opportunity.

The array of possible industrial mine environment examples that students can be immersed into becomes endless and thus the industry will receive graduates that are familiarized in-depth with a holistic view on the industrial context. Students will enter the job market skilled as digital natives and highly influence the way the industry will work and develop in this way in the future. Mixed Reality is certainly a most promising way to enable users to make the most of their learning experience and thus leverage the improvement of operational efficiencies and innovation.

Technically, the MiReBooks-assisted lectures will include Smartphones with a special App that allows the students to trigger additional information (3D images, videos) from augmented illustrations within the MiReBooks textbooks. In addition, with virtual reality goggles they will be able to immerse themselves into a virtual mining environment/3D-filmed sequence of a real mine process.

Montanuniversität Leoben (RIC Leoben, Lead), Epiroc Rock Drills, KGHM, LTU Business, Luleå University of Technology, LKAB, RWTH Aachen, Tallinn University of Technology, Technische Universität Graz, Technische Universität Bergakademie Freiberg, VTT – Technical Research Centre of Finland, Università degli Studi di Trento